تخفیف ویژه طراحی سایت برای هیئت ها
سبد خرید
0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار ابزاری است که شما به وسیله ی آن می‌ توانید مدل کسب و کار را شرح دهید و بخش ‌های مختلف آن را طراحی کنید و یا آن را تحلیل کنید و تغییر دهید.
امکان استفاده گروهی و به چالش کشیدن مدل کسب و کار شرکت تان یکی از خصوصیات این ابزار می باشد.
عناوین مورد بحث در این مقاله شامل موارد زیر است:

  • بوم کسب و کار
  • بخش مشتریان
  • ارزش پیشنهادی
  • کانال توزیع
  • ارتباط با مشتریان
  • جریان درآمد
  • منابع اصلی
  • شرکای کلیدی
  • ساختار هزینه‌ ها
  • نمونه ‌های بوم مدل کسب و کار

۱- بخش مشتریان

انواع بخش ‌های مشتریان شامل: بازار انبوه، گوشه بازار، بخش‌ بندی شده، متنوع، بازار چند وجهی می ‌شوند.
باید تمامی خصوصیت ها و ویژگی های احتمالی مشتریان خود مانند سن، جنسیت، محل زندگی و … را بشناسید.

۲- ارزش پیشنهادی

چه ارزش پیشنهادی متمایزی نسبت به رقبایتان می ‌سازید.
و یا چه ارزشی به هر بخشی از مشتریان تان ارائه می‌ دهید.
این ارزش های پیشنهادی می‌ توانند کمی و کیفی باشند از جمله طراحی، برندینگ، قیمت، کاهش هزینه، نوآوری، نحوه عملکرد، در دسترس بودن و راحتی و موارد دیگر.

بوم کسب و کار • وی پی بلد

۳- کانال توزیع

شرکت ارزش پیشنهادی کسب و کار را از چه کانال ‌های توزیع مختلفی به مشتریان ارایه می ‌دهد.
کانال‌ های شرکت و یا کانال ‌های شرکای تجاری آن و یا ترکیبی از هر دو روش ‌های دسترسی به مشتریان است.
شاید کانال توزیع محصول یا خدمت شما تنها وب سایت شما باشد پس همین را در بوم خود بنویسید.

۴- ارتباط با مشتریان

امروزه یکی از عوامل مهم موفقیت شرکت ‌ها ارتباط با مشتری و ایجاد اطمینان و اعتماد از موفقیت شرکت است.
کمک شخصی، کمک شخصی اختصاصی، سلف سرویس، سرویس‌ های خودکار، جوامع کاربری و خلق مشترک از شکل ‌های مختلف ارتباط با مشتری است.

۵- جریان درآمد

نحوه ی کسب درآمد شرکت از هر بخش از مشتریان چگونه است.
فروش دارایی، حق استفاده، حق اشتراک، اجاره / قرض، حق استفاده از مجوز/ امتیاز، حق کارگزاری و تبلیغات از روش ‌های مختلف ایجاد جریان درآمد است.

۶- منابع اصلی

منابع ضروری برای ایجاد ارزش برای مشتری چه منابعی هستند؟
این منابع که دارایی‌ های شرکت هستند می‌ توانند انسانی، مالی، فیزیکی یا معنوی باشند.
به عنوان مثال منابع اصلی شما در کسب و کار اینترنتی می تواند وب سایت و یا اپلیکیشن شما باشد.

بوم کسب و کار
بوم کسب و کار + وی پی بلد

۷- شرکای کلیدی

شرکت ‌ها معمولا با شرکای تجاری برای کاهش ریسک کسب و کار و ارتقای عملکرد خود همکاری می ‌کنند.
همکاری استراتژیک با شرکت ‌های رقیب و غیر رقیب، سرمایه‌ گذاری ‌های مشترک، روابط خریدار فراهم‌ کننده و پیمان استراتژیک از روش‌ های شراکت با دیگر شرکت‌ های تجاری است.

۸- ساختار هزینه‌ ها

یکی دیگر از بخش ‌های بوم، مدل کسب و کار ساختار هزینه ‌ها است.
هزینه‌ های اجرا سازی مدل ‌های کسب و کار مختلف چه هزینه‌ هایی دارد.
معمولا ساختار کسب و کارها بین هزینه‌ محور و ارزش ‌محور هستند.
هزینه ‌های ثابت، هزینه‌ های متغییر، اقتصاد مقیاس و اقتصاد محدوده از ساختارهای مختلف هزینه است.

نمونه ‌های بوم مدل کسب و کار

مثال ۱: بوم مدل کسب و کار گوگل (Google)
مثال ۲: بوم مدل کسب و کار اسکایپ (Skype)
مثال ۳: بوم مدل کسب و کار ژیلت (Gillette)

85
ارسال دیدگاه
توسط
تومان